Home » De Haarrijnseplas, mooi recreatiegebied bij Utrecht

De Haarrijnseplas, mooi recreatiegebied bij Utrecht

door Charlotte

De Haarrijnseplas, het plassengebied langs de A2, is regelmatig onderdeel van mijn wandeling. Het ligt naast het Maxima Park en al lopend over het Lint, is het leuk om je rondje uit te breiden via het pad om de Haarrijnseplas. Vandaag neem ik je mee, en vertel je wat je zoal tegenkomt tijdens een wandeling langs deze twee plassen.

haarrijnseplas sunset
Zonsondergang bij de Haarrijnseplas vanaf het Lint

Het ontstaan van de Haarrijnseplas

Aan het begin van de 21e eeuw werd alles voorbereid om de nieuwe wijk Leidsche Rijn te ontwikkelen. Om de wijk te kunnen ophogen is er 13 miljoen m3 zand gewonnen. Er ontstonden twee plassen van samen 90 hectare groot. Deze plassen zorgen voor een goede waterhuishouding. Het overtollige grond- en regenwater wordt opgevangen in natte tijden en in droge tijden wordt het water weer gebruikt.

Het water uit de bodem, sloten en grachten wordt al gezuiverd in de wadi’s, en voordat het in de plas komt, wordt het nogmaals gezuiverd. Resultaat een hele schone plas. Daarnaast wordt het water ook door middel van gemalen rondgepompt. Het voordeel hiervan is dat er zuurstof in het water blijft komen, er geen stilstaand water is en dus ook geen muggenoverlast.

Haarrijnseplas strand
Het strand van de Haarrijnseplas op een bewolkte dag

Leidsche Rijn aan Zee

De plas grenzend aan het Maxima park is een recreatieplas. Al vanaf het begin was er een mooi strand, maar begin 2021 is hier een heel nieuw recreatiegebied gemaakt. Naast het strand zijn er heuvels met gras. Er zijn 170 bomen gepland en het zwemgedeelte is met boeien afgezet. Daar kun je veilig zwemmen en met mooi weer is er toezicht. Het zwemseizoen loopt van 1 mei tot 1 oktober en het strandbad is open tussen zonsopgang en zonsondergang.

Waar kun je parkeren?

Aan de kant van de A2 bij het industrieterrein zijn twee parkeerplaatsen. Vooral met mooi weer zijn die snel vol en is het slimmer om met de fiets te komen. Daar zijn wel genoeg plekken voor gemaakt. En als je in de buurt woont, zou ik gewoon gaan wandelen en heb je meteen je dagelijkse wandeling te pakken. Parkeren voor de wandeling kan naast de Intratuin Vleutensebaan op het parkeerterrein van het Maximapark.

De Thematervelden

Aan de overkant van het strand is een mooi natuurgebied waar je door heen kunt wandelen. Het is een natuurgebied van 35 hectare en je loopt er langs rietoevers, hooiland en bos. Er staan informatieborden, die je vertellen wat je kunt zien en er leven verschillende vogels en watervogels. Bij de andere plas is zelfs een vogelkijkhut.

vogelhut haarrijn
De vogelkijkhut bij de Thematervelden

Woningbouw bij de Haarrijnseplas

Aan de oever van de tweede plas gaat de gemeente Utrecht helaas bouwen. Natuurlijk is woningbouw belangrijk, maar het is ook zo’n mooi natuurgebied. Ik zou denken: is er geen andere plek voor. Er komen 700 woningen, een kindcentrum en horeca. In de plas komen energie-eilanden met zonnepanelen. Deze moeten 4 miljoen kilowattuur per jaar op gaan leveren. Rond deze eilanden komen wel groenstroken, maar ik denk dat het mooie van de plas dan wel verdwenen is.

De wandeling

Mijn wandeling begon bij de parkeerplaats naast de Intratuin langs de Vleutensebaan. Daar ging ik eerst rechtsaf en daarna linksaf het Lint van het Maximapark op. Je kunt het Lint gewoon volgen. Het slingert zich langzaam richting de Haarrijnseplas. Als je bij het bruggetje komt, tegenover de zes bomen van het Domplein, ga je rechtsaf en dan kom je op het pad dat langs de Plassen loopt. Je hebt dan een mooi uitzicht op het strand. Halverwege kun je wat drinken of eten bij Key West Beachhouse. Vooral in de zomer is het hier gezellig druk.

Aan het einde van het fietspad langs de eerste plas, ga je iets naar links. Je hebt dan de keus voor een kort rondje alleen om de eerste plas, maar je kunt ook na ongeveer 50 meter de Maarssenseweg oversteken. Je ziet dan een kleine parkeerplaats en die loop je over tot je een hek tegenkomt. Daar ga je doorheen en zo kom je langs het pad langs de tweede plas. Hou een beetje links aan zodat je echt het smalle paadje langs het water loopt. Dan kun je echt genieten van de mooie doorkijkjes over het water.

Tweede Haarrijnseplas

De wandeling rond de tweede plas, is een stuk rustiger. In het eerste stuk kom je wel wandelaars tegen die de hond uitlaten, maar daarna kom je amper nog mensen tegen. Als vogelaar kun je ook bijzondere vogeltjes tegen komen. De blauwborst is hier bijvoorbeeld ook gezien. Nog niet door mij helaas. Aan het einde van het pad moet je iets naar rechts en dan kom je weer een hek tegen. Kijk dan vooral rechts tussen het riet, want daar wonen volgens de vogelaars heel veel fotogenieke vogels. Als ik tenminste kijk naar de enorme teletoeters die ze meedragen.

De Hollaertpromenade

Ik ga van het pad af en stap linksaf de Hollaertpromenade op. Dit wandel- annex fietspad loopt ook weer verder langs de Haarrijnseplas. Ik volg het totdat ik linksaf kan slaan naar de Thematervelden. Je kunt ook rechtdoor blijven lopen, dan kom je weer uit bij Hoeve Wielrevelt, waar ik in deze wandeling ben geweest. Let ook even links op de oever waar de zwaluwen nestelen. Vooral in het broedseizoen is het dan een drukte van jewelste met af en aanvliegende zwaluwen. Net daarna gaan we linksaf en vervolgen het pad langs de Tweede plas.

thematervelden
De Hollaertpromenade ligt links van dit watertje

Vervolg van de wandeling

We komen dan op de Thematervelden. Als er veel regen is gevallen kan het op dit stuk behoorlijk modderig zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een heel mooi stukje. Hier en daar staan informatieborden, die je vertellen hoe de plassen zijn ontstaan en wat je allemaal kunt zien. Aan de rechterkant kom je ook langs de kersenboomgaard van de familie van Oosterom. In de zomer kun je daar de allerlekkerste kersen kopen. Het is de moeite waard om hiervoor om te lopen of er even langs te gaan na de wandeling.

Halverwege zien we de vogelkijkhut. Leuk om daar even te kijken en eventueel een kleine pauze in te lassen. Je hebt er een mooi uitzicht over de plas. Aan het einde van het pad steken we de Maarssenseweg weer over en vervolgen het pad verder langs de eerste plas, net zolang tot we weer uitkomen bij Het Lint. We gaan rechtsaf richting Vleuten en kunnen, zo nodig, de modder even uit het profiel van de schoenen stampen. We blijven alsmaar doorlopen tot dat we de weg naar Vleuten, de Hindersteinlaan, oversteken.

zonsondergang haarrijnseplas
De zonsondergang is elke keer weer prachtig vanaf het strand bij Key West Beachhouse

Je hebt hier de mogelijkheid om het Lint nog verder te volgen voor extra meters, maar je kunt na de oversteek ook linksaf gaan. Loop dan door tot aan de verkeerslichten. Als je dan oversteekt zie je links de parkeerplaats weer. Deze wandeling was ongeveer 10 kilometer lang, maar je kunt het hier en daar ook langer of korter maken. Hieronder zie je de wandeling die ik heb gelopen.