Home » Genieten bij hotel restaurant Op Oost op Texel

Genieten bij hotel restaurant Op Oost op Texel

door Charlotte

Simone van Papertravels was uitgenodigd bij Op Oost en ik was de gelukkige die mee mocht. We vertrokken lekker bijtijds vanuit Almere. Ik wilde zo graag de tulpenvelden zien in Midwoud, want dat had ik gezien op een of andere instagram post. Helaas bleef het bij een paar hyacinten velden, want de tulpen waren nog niet uitgekomen.

De boot naar Texel

Gelukkig waren we ook nog bijtijds om met de boot van half twaalf mee te kunnen. Ik ben meer gewend aan overtochtjes naar Vlieland van anderhalf uur, maar hier waren we binnen twintig minuten volgens mij. Van de boot af reden we eerst naar Oudeschild waar we bij de haven lekkere kibbeling hebben gegeten op een bankje in de zon en daarna reden we naar onze overnachtingsplek bij Op Oost. Het was wel heel leuk, want overal zagen we schapen met lammetjes. Dus je snapt wel dat deze twee bloggers op hun knieën lagen bij elk weiland om een mooie foto te scoren.

Op Oost in Oosterend op Texel

Bij Op Oost werden we welkom geheten en kregen we een kleine rondleiding over het terrein.Onze kamer was nog niet klaar dus we zijn eerst even op toer gegaan over Texel. We hadden prachtig weer en konden zo lekker een stuk gaan wandelen. We zijn naar het dichtstbijzijnde dorpje gereden, Oosterend. Later hoorde we van Jan, de oesterplukker, dat dit eigenlijk geen dorp mag heten, want er is geen kroeg en geen kerk, dus dan noemen ze het een gehucht.

Oosterend heeft heel veel mooie geveltjes. Het is leuk en leerzaam, want bij de geveltjes staat informatie over wanneer het gebouwd is of bijvoorbeeld een leuk verhaal. Het dorp is niet groot dus we waren redelijk snel rondgewandeld.

Kaasboerderij Wezenspijk

We hadden als tip gekregen dat er een leuke kaasboerderij zit bij Den Burg, dus we hadden al snel besloten om daar heen te rijden. Kaasboerderij Wezenspijk heeft in een normale situatie een hoop te bieden, maar vanwege het c-woord is alleen de boerderijwinkel open. We hebben ook nog een klein stukje van het landschapspad gelopen, maar het kaascafé was helaas dicht. Wij zijn met een lekker stukje pittige boerenkaas en een potje aardbeien rabarberjam weer terug gereden naar Op Oost.

Hotel restaurant Op Oost

Bij Op Oost bleek onze kamer nu klaar voor ons te zijn. Wat een leuk stekje hebben ze er van gemaakt! Een gezellige kamer met alles wat je nodig hebt. Het was zulk lekker zonnig weer dat we al snel naar beneden gegaan zijn. Je kan aan de voorkant zitten, of op het terras bij de kas. Die was helaas dicht. Maar we kregen de tip dat we beter uit de wind konden gaan zitten in de gezamenlijke tuin. Daar heb je gezelschap van de andere gasten, maar ook van Jack de haan met zijn harem van kippen en Paul en Paula, de twee pauwen. Het is sowieso een knus stekje.

Excursie oesters plukken

Maar na een uurtje in de zon zitten werd ik toch wat onrustig en wilde nog wel even wat doen voor het eten. Ik ging even informeren en bleek dat we mee mochten met een excursie om oesters te plukken. Samen met nog twee gasten gingen we onder leiding van Jan richting de dijk. Jan is een goede verteller en hij wist ons een hoop te vertellen van Texel, maar vooral ook over het plukken van de oesters. Hij legde ons uit wat we zagen op het Wad en de verschillende soorten wieren en waar ze voor gebruikt worden. In ons matras op de kamer is zelfs wier verwerkt. Ik ben benieuwd hoe een slechte slaper, zoals ik ben, daar de nacht op door gaat brengen.

bolderkar

Daarna nog een stukje verder langs de dijk gelopen tot we bij een plekje kwamen waar hij ons vertelde hoe we op zoek moesten gaan naar de juiste oesters. Wat je raapt moet je ook opeten dus Simone en ik deden toch een beetje voorzichtig, aangezien Simone in eerste instantie dacht dat ze ze niet zo lekker zou vinden. Onze medezoekers waren wel wat enthousiaster gaan zoeken en bij elkaar hadden we toch een lekker aperitief.

Oesters en Vuurzee

We kregen een paar speciale handschoenen aan, maar gelukkig maakte Jan ze voor ons open. Maar hij vertelde wel hoe je dat het beste kan doen. Hoewel ik toe geef, dat kant en klaar geserveerd, mij ook wel heel goed bevalt. Uit de bolderkar kwam ook nog een fles Vuurzee, vonkelbier. Dit is een biersoort die heel goed past bij de oesters. En dit in combinatie met de oesters was het wel een feestje bij de dijk op het Wad.

Na weer een lekkere wandeling terug konden we bij Op Oost meteen aanschuiven op onze kamer bij het “inroom” diner. We kregen een enorm dienblad met allemaal heerlijke gerechtjes die we samen deelden. Een gezellig alternatief in deze coronatijd. Al kan ik ook niet wachten dat we weer normaal kunnen genieten van zo’n heerlijke maaltijd in een gezellige ruimte in plaats van op de kamer verbannen.

Lees hier over nog meer leuke slaapplekjes