Home » 5 x doen in Alta Badia, Italië

5 x doen in Alta Badia, Italië

door Charlotte

Op Simone’s Kitchen en Papertravels zijn ook al arrtikelen van mij voorbij gekomen over mijn ervaringen in de regio Alta Badia in Italië. Met de eerste vlucht van Sky Alps mocht ik meevliegen naar Bolzano-Bozen in Zuid Tirol, in het noorden van Italië. Met een luxe bus werden we daarna vervoerd naar het dorp La Villa in Alta Badia. Waar we twee volle dagen verbleven. De rest van de groep ging skiën, maar ik had twee “vrije dagen” waarin ik de omgeving op mijn gemakkie kon gaan verkennen.

La Villa

La Villa ligt midden in het prachtig skigebied Alta Badia in het hart van de Dolomieten. Het is een echt “skidorp”. Veel hotels en restaurants allemaal naast de skiliften of boven op de pistes. Er zijn ook verschillende winkels met voornamelijk ski benodigdheden en skikleding. Het dorp heeft vooral internationale bekendheid gekregen door de Dolomiti World Cup Ski, die hier ieder jaar in december plaatsvindt.

kerkje dolomieten
Onderweg naar La Villa

Skiën in Alta Badia

Helaas waren wij de dag daarvoor weer terug naar huis, want het zag er op de socials van Alta Badia erg gezellig uit. De Gran Risa piste is een hele uitdagende afdaling. Maar er zijn ook minder spannende pistes. Ik heb dit natuurlijk van horen zeggen, want ik heb mij niet op de lange latten gewaagd. Ik heb ooit eens in Val Thorens in een skiklasje gezeten, maar mijn ervaringen met de pizzapunt zijn niet toereikend om een hele dag mee te gaan met de groep. Maar mocht je de uitdaging aan willen gaan, dan kun je ook skilessen nemen. Door het hele dorp hangen posters waarop staat waar je je kunt melden, en welke leuke skileraar je kunt kiezen.

skiliften la villa
De skilift achter het hotel

De Sella Ronda skiën

De groep is een heel dag onderweg geweest om de Sella Ronda te skiën en ik heb echt bewondering voor ze. De Sella Ronda is een van de mooiste skitochten van de Dolomieten met hele indrukwekkende uitzichten. De route is zo’n 40 kilometer lang en heeft twee varianten. Je kunt je er de hele dag mee vermaken. Tijdens deze skitocht kom je door vier verschillende dalen rondom het Sellamassief. Hier komen de drie provincies Bolzano, Trento en Belluno samen.

skipiste alta badia
De skipiste bij Santa Croce

Wandelen

Naast de mooie skiroutes zijn er in dit gebied ook prachtige wandelingen te maken. En la Villa is daarvoor een goede uitvalsbasis. Er zijn verschillende routes te volgen, maar ik had ook hier de route van het “achter-mijn-neus-aan-principe”. Vanuit het hotel had ik een leuk kerkje gezien en dat leek mij een mooi doel. La Villa heeft ook een kasteel, Ciastel Colz dat stamt uit het jaar 1536. Helaas mocht ik er alleen maar naar kijken, want het is tegenwoordig privébezit. In het kerkje kon ik gelukkig wel even een kaarsje branden voor ik weer langzaam terug liep naar het hotel.

Na de lunch met pizza, want je bent niet voor niets in Italië, heb ik samen met een medereizigster nog een mooie wandeling gemaakt aan de andere kant van het dorp. Genietend van het witte landschap met de hoge pieken van de Dolomieten, lopend langs een beekje en luisterend naar het water en het knisperen van je schoenen op de sneeuw. Wat is dit een prachtig gebied.

alta badia dolomieten
Zicht op de Dolomieten vanaf Alta Badia

De Dolomieten

De Dolomieten maken deel uit van de Zuidelijke Alpen en zijn zo’n 60 miljoen jaar geleden ontstaan. De hoogste berg is de Marmolada, van 3342 meter hoog. De typische steile rotswanden en hoge pieken zijn ontstaan door erosie en verwering en geven de Dolomieten hun uitstraling. En hebben er voor gezorgd dat ze in 2009 toegevoegd zijn aan de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Ik denk terecht.

Logeren in Hotel Antines

Wij verbleven in Hotel Antines. Dit hotel ligt midden in het dorp, vlak naast een aantal skiliften. Er zijn 38 kamers die allemaal een eigen balkon hebben. En die kijken volgens mij allemaal uit op de mooie sneeuw hellingen. Mijn uitzicht was net een schilderij. Daarnaast is er een wellness center, een cocktailbar en een restaurant.

Culinair genieten in de Dolomieten

In de regio willen ze de gasten verwennen met de lekkerste gastronomische gerechten en ook in het hotel doen ze daar aan mee. Behalve een ontbijtbuffet waar je de dag al goed mee kan beginnen is er ’s avonds een “voorgerechten”-buffet met zoveel smakelijke hapjes dat je daar je buik al mee vol kan eten. Daarna kregen we nog twee rondes voorgeschoteld. Naast heel erg lekker zag de presentatie er ook fantastisch uit. En laat ik het over het dessert-buffet maar helemaal niet hebben.

In de arrenslee door Alta Badia

De volgende dag hadden we een rondritje geregeld in een arrenslee voortgetrokken door twee paarden. Toen deze bij de afgesproken plaats aan kwam rijden waren we lichtelijk teleurgesteld. Niks slee, maar gewoon een koets met wielen. Nou ja, het leek ons sowieso leuk, dus daar gingen we.

Zittend onder een dekentje met de klingelende bellen aan de hoofdstellen van de paarden. Genieten van het prachtige uitzicht. We deden een stuk van dezelfde route die we de dag ervoor hadden gelopen, en tot onze vreugde draaide Erich, onze koetsier, op de sneeuw de glijders naar beneden en de wielen omhoog. Vinkje gezet!

Wij hebben dit geregeld via de receptie van het hotel en betaalden aan Erich 60.00 euro voor een rondje van 40 minuten.

arrenslee
In een rijtuigje in de sneeuw (met dank aan Eliane)

Lunchen en wandelen bij Santa Croce, Alta Badia

We hadden met de groep afgesproken om samen te lunchen boven aan de skilift Santa Croce. Vanuit La Villa is het heel makkelijk om met de bus in het volgende dorp Badia te komen, waarna we in de skilift naar boven gingen. We moesten wel een tijd wachten tot we compleet waren, maar dat was geen straf. We streken neer op het terras van Rifugio Lee. In 1961 is deze berghut al gebouwd en onlangs verbouwd tot een mooie uitspanning. We zaten er heerlijk in de zon met het prachtige uitzicht op Alta Badia. Een heerlijke afsluiting van deze twee dagen in dit mooie gebied, Alta Badia.

Vluchten van Sky Alps richting Alta Badia

Na weer een overheerlijke diner in Hotel Antines moesten we helaas bijtijds naar bed. De terugvlucht is al vroeg in de ochtend en we moesten ook nog terugrijden naar Bolzano airport. Oké, om vijf uur in de bus zitten is geen pretje, maar het voordeel van een vroege vlucht hadden we al op de heenreis gehad. Want je bent binnen twee uur van Rotterdam naar Bolzano en om 13.00 uur stonden we al op de bus te wachten.

En nu vlieg je om half acht richting Rotterdam dus ook weer op een mooie tijd terug in Rotterdam. Dus vraag je mij : wat is jouw advies voor een korte ski/wandelvakantie? Dan zeg ik boek Sky Alps en logeer in Hotel Antines, dan heb je echt een paar fantastische dagen.

*Helaas gooit corona nog steeds roet in het eten en is er besloten dat er in februari en maart 2022 alleen maar vluchten zijn op de zaterdag. De woensdag vervalt dus tijdelijk. Wat op zich een voordeel is want nu kun je een hele week blijven 😉 Wil je boeken check dan even op de website van Sky Alps of deze vluchten al weer zijn toegevoegd.