Home » Sky Alps en mijn liefde voor vliegtuigen

Sky Alps en mijn liefde voor vliegtuigen

door Charlotte

Toen ik nog een klein meisje was, ging ik regelmatig op zondag met mijn ouders naar Vliegveld Hilversum. We gingen daar dan wandelen op de hei en op de terugweg aten we een ijsje en keken naar de kleine vliegtuigjes. Ik vond dat altijd machtig interessant. En zo gebeurde het dat we op een mooie zondagmiddag stonden te kijken en er een piloot op ons af kwam stappen. Er was een plekje vrij en er mocht nog iemand mee. Doordat ik twijfelde, omdat ik niet alleen mee wilde, stapte mijn vader in en ging die mooie kans aan mij voorbij.

sky alps
Sky Alps op Bolzano airport

Reclamebanner

Jaren later verloor een reclamevliegtuigje een banner in de polder achter mijn ouderlijk huis en mijn vader en oom waren de eerste die het terugvonden. Ze kregen als beloning een rondvlucht boven het Gooi. Toen mochten mijn opa en ik ook mee! Bij het instappen kreeg ik een spuugzakje in mijn handen en ik weet nog dat ik behoorlijk verontwaardigd was, ik zou toch echt niet gaan spugen. Ik vond het veel te gaaf!

ph 728
De PH 728 boven de Loosdrechtse Plassen

Vliegveld Hilversum

Toen ik een relatie kreeg met iemand die een bedrijf heeft op Vliegveld Hilversum kwam ik er elk weekend en heb ik ook in verschillende vliegtuigen mogen vliegen. Van zweefvliegtuig tot motorzwever. Van Cessna tot zweefvliegende badkuip. Op een zondag gingen we soms koffiedrinken op Texel en het hoogtepunt was een vakantie met het vliegtuigje naar Issoire in Frankrijk. Klein tentje mee. Zittend op een slaapzak en hoppend van vliegveld naar vliegveld om te kunnen tanken.

Sky Alps

Dit is misschien wel een beetje lange introductie naar het onderwerp van deze blog, maar het geeft wel aan, waarom ik zo stond te stuiteren toen ik op persreis mocht voor Simone’s Kitchen. De Italiaanse firma Sky Alps vliegt vanaf 15 december op Rotterdam The Hague Airport. Er waren verschillende mensen uitgenodigd om daar bij te zijn, en ík was daar een van.

sky alps en ik
Ik pas helemaal in het plaatje met mijn “bedrijfskleding”

Sky Alps is een nieuwe vliegtuigmaatschappij die vanuit Bolzano in Italië vliegt. De nieuwe directeur van dit vliegveld, Josef Gostner, wil duurzaam vliegen én de regio Zuid Tirol graag promoten en meer mensen op een minder milieubelastende manier naar dit prachtige gebied halen.

De Havilland Dash-8 Q400

Sky Alps vliegt met turbopropvliegtuigen. De Havilland Dash-8 Q400. Het toestel werd oorspronkelijk gebouwd bij de Canadese vliegtuigbouwer De Havilland. Maar daarna overgenomen door fabrikant Bombardier. De eerste vlucht met deze 400-serie werd gevlogen op 31 januari 1998. Het vliegtuig heeft als voordeel dat het kan opstijgen en landen vanaf een korte baan, en is dus goed geschikt om te vliegen op kleinere vliegvelden zoals Rotterdam en Bolzano.

Door de motoren met dubbele aandrijving heeft het een kruissnelheid tot 650 km/u, dat betekent de helft van de snelheid van het geluid. De kist beschikt over een systeem dat het geluid en de trilling in de cabine vermindert, wat erg prettig is. Er kunnen zo’n 78 passagiers mee, die genoeg ruimte voor de benen hebben. En de kisten hebben een kleinere CO2 uitstoot dan wanneer je dezelfde afstand aflegt met een auto, alleen ben je wel veel sneller op de plaats van bestemming. Ik zeg een win-win situatie.

Dash-8 prop
Daar zijn de koffers

Rotterdam The Hague Airport

Ik moest mij woensdag om 9.00 uur melden bij de incheck balie op het vliegveld. Daar zou ik mijn mede reizigers ontmoeten en we zouden gezamenlijk wachten op de binnenkomst van de kist. Ik was nog nooit op Rotterdam Airport geweest, maar ik vind het een leuke en gezellige plek om de reis te beginnen. Wij waren de enige in de aankomsthal en onze vlucht was ook de enige op het bord, wat het extra speciaal maakte.

Het watersaluut

Terwijl we een kopje koffie kregen bleek dat de kist al voor de landingsbaan hing, dus snelden we naar buiten om klaar te staan voor de waterboog van twee tenders van de brandweer. In de luchtvaart is het traditie om een nieuw vliegtuig op deze manier binnen te halen. Dit saluut is te herleiden naar de scheepvaart. Als een nieuw schip in een haven aankomt of voor het eerst weggaat, krijgt het ook een watersaluut. Maar bijvoorbeeld ook als een piloot met pensioen gaat staan de tenders klaar.

watersaluut
Het watersaluut voor Sky Alps

Het is symbolisch, net zoals bij een ja-woord bij een huwelijk, als het getrouwde stel ook onder een boog doorloopt. Op die manier geef je je verbondenheid aan elkaar aan. Terwijl ik langs de kant stond en genoot van dit moment had ik overal kippenvel en bijna tranen in mijn ogen. Wat een belevenis zeg. Op mijn instagram charliestravels staat een filmpje van deze inhuldiging.

saluut dash-8 Q400

De vlucht naar Bolzano

Na nog een kopje koffie moesten we boarden. We waren met 15 mensen op deze vlucht, dus we hadden alle ruimte om foto’s te maken. In Rotterdam was het miezerig weer en bewolkt, maar eenmaal boven de wolken scheen de zon en dan ziet de wereld er toch heel anders uit.

approach bolzano
Vlakbij luchthaven Bolzano

De vlucht naar Bolzano duurde 1 uur en 38 minuten. Dat is dus binnen twee uur in Italië aan de koffie zitten. En mocht je willen skiën, dan ben je vanaf Bolzano met een uurtje in de meest prachtige skigebieden in de Dolomieten. Waarover later meer.

Terugvlucht

Voor de terugvlucht moesten we helaas al om 4.00 uur opstaan om op tijd in Bolzano te zijn. Ook nu waren we de enige passagiers in de vertrekhal. Alsof we te laat waren binnen gekomen, werden we met strakke hand naar de incheckbalie en door de douane geleidt, om er vervolgens heel lang te moeten wachten voor we aan boord konden. Niet handig , want de dame van de koffiecorner was nu voor niets haar bed uitgekomen , en wij konden alleen maar smachtend naar de andere kant van de douane kijken, want we mochten niet meer terug.

Ruim drie kwartier te laat stegen we op. Er bleek te veel ijsvorming op het vliegtuig te zitten, waardoor de ene motor niet wilde starten. Dat betekende wel dat dat het koudste moment werd van de vier dagen in de sneeuw in Italië. Gelukkig werd het ook heel snel warm toen we eenmaal in de lucht hingen.

Privé jet

Ik vond deze vluchten met Sky Alps echt een geweldige ervaring. Je bent in een korte tijd in Italië en verliest dus minder reistijd dan wanneer je met de auto zou gaan. Bovendien is het minder belastend voor het milieu wat ook een pre is. Ik weet zeker dat ik snel nog een keer naar Italië wil gaan. En op deze manier kun je dat ook voor een paar dagen doen.

matterhorn
De Matterhorn in Zwitserland vanuit de lucht

Wil je meer verhalen van mij lezen over mijn ervaring in Italië en over Sky Alps, dat kan in januari op de site van Simone’s Kitchen.