Home » Naar Bangkok, Thailand en wat je daar zeker moet doen

Naar Bangkok, Thailand en wat je daar zeker moet doen

door Charlotte

Het is gek hoe je soms tot briljante ideeën komt. En hoe je dan in ene onderweg bent naar Bangkok in Thailand. Ik heb een vriendin in Australië wonen en regelmatig komt ze over naar Nederland. En als ze er is, spreken we vaak af met een paar vriendinnen. Gezellig samen eten, bijkletsen en “ouwe koeien uit de sloot halen”. Op zo’n avondje beraamden we het plan om onze 50e verjaardag samen te vieren ergens tussen Australië en Nederland. Meestal blijft het bij een idee, maar aangezien we er nog een paar jaar tegen aan konden kijken, bleven we het er toch steeds over hebben. Uiteindelijk hebben we de koe bij de horens gevat en zijn aan het plannen gegaan.

Plannen maken

In eerste instantie zou Indonesië onze “meeting point” worden. De groep uit Australië had besloten om een week naar Phuket te gaan. Zij waren iets doortastender met het boeken. En wilden vooral lekker shoppen. Omdat ik nog nooit naar Thailand was geweest had ik al snel bedacht, dat ik niet alleen een weekje in een toeristisch gebied wilde verblijven. Dus mijn voorkeur ging uit naar een kleine rondreis en dan in de laatste week naar Phuket. Jolanda had ook wel oren naar een paar weken Thailand en we besloten samen te gaan en zelf een mooi reisje samen te stellen.

Thai Cozy House in Bangkok

Onze eerste stop was natuurlijk Bangkok. Na de vlucht via Moskou, kwamen we behoorlijk vermoeid aan en namen direct een taxi naar ons hotel. Inchecken en meteen maar aan de wandel hadden we bedacht, want anders zou deze dag slapend aan ons voorbij gaan. We hadden al wel gezien, dat dit niet het meest charmante hotel was, maar ja dat kon ook niet voor die prijs. Ook al klonk de naam , Thai Cozy House erg gezellig, dat bleek achteraf om andere redenen.

Bovendien hadden we geselecteerd op een hotel dicht bij Khao San Road, en dat was gelukt! Achteraf hebben we er nog vreselijk veel lol om gehad. Want dat het er niet fris uit zag, was een understatement. De schimmel zat over de hele muur in de “badkamer”. Het was meer een hok met een boiler aan de muur, en als je mazzel had, deed ie het. En wilde je douchen dan moest je op het toilet gaan zitten, want meer ruimte was er niet. Helaas zat er ook nergens een raam, dus dat was de reden waarom het zo vochtig was.

The Golden Mount

Bangkok is een bijzondere stad. Het was mijn eerste kennismaking met de vele tempels, de vriendelijke Thaise mensen en het heerlijke eten in Thailand. Wij hebben onze 10.000 stappen die middag ruim gehaald. Niet in de laatste plaats omdat we ook The Golden Mount, oftewel Wat Saket, hebben beklommen. Vóór de vele wolkenkrabbers gebouwd werden, was deze plek, met 80 meter, het hoogste punt van de stad. Dit kun je bereiken door de 344 treden te beklimmen. Waarna je kunt genieten van het prachtige uitzicht, de gouden Boeddhabeelden, chedi’s en mooie ornamenten.

Wat Saket

Wat Saket was een crematorium ten tijde van de pest epidemie. Er waren zoveel slachtoffers, dat het heel lang duurde voor iedereen gecremeerd was, met als gevolg de vele aasgieren boven deze plek. Onderweg zie je nog gedenktekens van deze tijd. Pas in 1940 hebben ze de berg verstevigd met beton, daarvoor verzakte het steeds. De gouden chedi is toen gebouwd. Je kunt elke dag deze plek bezoeken en ik vind het zeker de moeite waard. De volgende keer wil ik aan het einde van de dag gaan, om dan ook te kunnen genieten van de zonsondergang op deze mysterieuze plek.

Khlong Boats in Bangkok

Na onze wandeling naar boven en weer terug, ontdekten we dat je ook met de khlong boat mee kunt. Dus we stapten spontaan in en dachten we zien het wel. Aan boord koop je een kaartje en de boot gaat met een noodgang door de khlongs, de kanalen. Wij zijn uitgestapt bij de Bobae Market. Een bekende markt waar je voornamelijk kleding voor een prikkie kunt kopen. Maar je vind er ook genoeg groente en fruit. Daarna weer terug met de boot. Let er wel op, dat je goed ter been moet zijn, want bij de halte moet je heel snel in- en uitstappen, anders heb je gewoon pech en mis je de boot, of de kade.

Pad Thai eten op Khao San Road

Eten doen we natuurlijk op Khao San Road. Op deze markt kun je je zowel ’s avonds als overdag vermaken. Maar vooral als het donker wordt is het hier gezellig druk. De markt staat er om bekend dat je hier overal kunt eten. Het is geen culinair gebeuren, meer voor de snelle hap. En natuurlijk kun je hier ook alle soorten insecten eten. Maar we bleven vandaag nog op iets minder spannend terrein. Met verbazing zien we deze kokkin in sneltreinvaart een Pad Thai bereiden. Ik krijg een deja vue naar tante Til van de familie Knots, een kloddertje hier en een kloddertje daar, eitje er bij, even roeren en eten maar.

Massage in Bangkok op straat

Natuurlijk nemen we ook een massage en laten we onze beentjes weer een beetje in model kneden. Het is hier kijken en bekeken worden. Iedereen die langs loopt is jaloers dat ie daar niet zelf ligt en gemasseerd wordt. Degene die onder handen genomen wordt, denkt, zo dat is best stevig, hahaha.

Ook al ziet het er wel heel gezellig uit, de drankjes laten we maar aan ons voorbij gaan. Na een hele dag door Bangkok slenteren, na een lange vlucht uit Nederland, worden we al tipsie door alleen al naar de etiketten te kijken. Maar wat ziet het er allemaal fleurig en gezellig uit. Ik zou willen dat we hier langer konden blijven, maar er wachten ons nog meer avonturen in Thailand.

Hilarisch moment

Na de hele middag door de stad slenteren en ’s avonds nog over Khao San Road, ploffen we oververmoeid op ons bed en vallen meteen in slaap. Na ongeveer twee uurtjes worden we wakker door hard gelach en gebonk bij de buren. Slaperig kijken we elkaar aan. Wat een a-sociaal gedrag zeg, mopperen we. Gelukkig duurt het niet lang en horen we de deur bij de buren dichtslaan en sterft het geklets op de gang weg en vallen wij weer in slaap. Om een korte tijd later hetzelfde ritueel aan te moeten horen. Nergens valt er een muntje bij ons.

Pas op het moment dat we bij de receptie staan om uit te checken en ik mij in ene bedenk dat ik het toch wil melden. Want wij gaan wel weg, maar als die gasten bleven, is dat voor de nieuwe bewoners van onze kamer toch geen feestje. Dus ik vertel de receptionist dat hij daar toch wel wat van moet zeggen. De man kijkt mij aan met een lachje, blijft heel beleefd en zegt: “Of course Madam”. Waarop ik mij in ene realiseer dat niet zij, maar wij, de vreemde eenden in de bijt zijn. En dat er niemand is, die een hele nacht in dat hotel verblijft, maar hooguit boekt voor een uur. Moraal van dit verhaal…

Check hier meer reisverhalen van mij.