Home » Natuurkampeerterrein de Knotwilg in Werkendam

Natuurkampeerterrein de Knotwilg in Werkendam

door Charlotte

Toen we vorig jaar in de lockdown terecht kwamen, zag ik mijn vakantieplannen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik zou in maart op groepsreis gaan naar Jordanië, maar zes dagen voor vertrek ging het luchtruim dicht en bleven wij aan de grond in Nederland. Natuurlijk is het jammer dat we het land niet uit mochten, maar eerlijk gezegd heb ik daardoor vorig jaar wel heel veel mooie plekjes in mijn omgeving ontdekt. En wat doe je dan als reis fanaat met “huisarrest”? Je gaat herinneringen ophalen met je reismaatjes en dan kom je zo maar op briljante ideeën. Mijn roomie Willy, van de Peru reis vertelde dat ze van plan was om op de fiets door Nederland te gaan. En ze vertelde welke plaatsen ze van plan was te bezoeken. En toen ze vertelde dat ze ook ging kamperen bij de Knotwilg in de Biesbosch werd ik helemaal nieuwsgierig.

Tent opzetten
Tent opzetten in de tuin

De pop-up tent

Ik bood mijn gezelschap aan voor een paar dagen, en gelukkig vond Willy dat ook een goed idee , dus de voorbereiding kon beginnen. Een aantal jaren geleden had ik eens een “weggooi” tentje gekocht. maar deze lag nog ongebruikt op de zolder. Dus op een mooie zonnige en vrije dag ben ik met het tentje naar mijn moeder gereden om daar in de tuin te kijken of de tent nog bruikbaar was. Het weggooien ging voorspoedig. Tentje popte op en was ondanks lange tijd op zolder nog in prima staat.

Helaas was het lastiger om het tentje weer op te vouwen en in het, nu te kleine, zakje te wurmen. Natuurlijk weet ik ook wel dat dat even een slag is die je even door moet hebben, maar bij mij leverde het alleen maar de slappe lach op. Zelfs de buren werden gemobiliseerd, en uiteindelijk, na een hoop lol, schoot ie in de juiste plooi en paste weer in het zakje.

Natuurkampeerterrein De Knotwilg

Maar terug naar de Biesbosch. Dit gebied stond hoog op mijn verlanglijstje, maar het was er nog nooit van gekomen. Al een half uur na ons telefoongesprek had ik al een mailtje in mijn inbox met de informatie van de natuurkamping die Willy had uitgezocht. Ze had gereserveerd bij De Knotwilg. Door de ernstige regen in haar eerste week was haar schema iets anders geworden en was ik er als eerste.

Even een plekje zoeken

Bij de camping zag ik een groot bord met een telefoonnummer. Ik parkeerde en wilde het nummer gaan bellen toen er een man op mij afkwam lopen om te vragen wat ik aan het doen was. Ik legde uit dat ik wilde gaan bellen en toen zei ie: nou dan neem ik toch op, dus je kan het ook wel zo zeggen. Lekker droge humor. En een lekkere relaxte houding. Zoek lekker een plekje en straks komt mijn vrouw bij de receptie om de papieren te regelen. Ik moest wel een plekje zoeken langs de rand van het water, aangezien de hoger gelegen veldjes speciaal voor caravans en campers zijn. Eerlijk gezegd was dat geen straf, want nu hadden we een prachtig uitzicht, en niemand die dat kwam verpesten.

kanoën knotwilg
Kanoën

Midden in de Biesbosch

Ik zette mijn tentje op en ging even op onderzoek. Er is een houten gebouwtje waar aan beide kanten toiletten en douches zijn. Die zien er netjes uit. In de receptie staat een koelkastje dat je kan gebruiken. En er liggen foldertjes over wat er te doen is in de omgeving. Toen wij er waren was er druk verkeer. Niet vanwege de bezoekers, maar twee zwaluwen nestelden in de receptie en die vlogen af en aan. ’s Avonds lijkt het trouwens of je in de film The Birds zit, want dan vliegen er zoveel zwaluwen rond, dat de lucht wel zwart lijkt.

Wat te doen vanaf de Knotwilg

Bij de receptie kun je ook een kano huren om de Biesbosch in te gaan. Dit hebben wij niet gedaan, maar je bent met de auto of op de fiets zo bij bezoekerscentrum Museumeiland, vanwaar je verschillende dingen kunt ondernemen. Wij hebben een mooi boottochtje gemaakt in combinatie met het museum en dat is zeker een aanrader. Maar er zijn ook routes om te wandelen of fietsen.

De BBQ met zonsondergang bij de Knotwilg

’s Avonds hebben we voor de tent kunnen barbecueën. Het uitzicht in combinatie met de heerlijke temperatuur gaf ons het gevoel dat we ergens in Frankrijk aan een riviertje stonden. Als je houdt van back to basic ben je op deze natuurkamping helemaal gelukkig.

uitzicht knotwilg
Vanachter de tent

Wij hadden een paar fantastisch mooie dagen. Een dagje naar Dordrecht en een dagje naar de molens in Kinderdijk, wat allemaal redelijk dichtbij is. Maar als ik terug denk aan deze camping dan staat deze zonsondergang op nummer 1 in mijn herinneringen. De lucht bleef mooi kleuren. Dan dacht ik, nu heb ik wel genoeg foto’s gemaakt, om vervolgens twee tellen later toch weer op te springen.

Back to Basic

Dus wil je een keer kamperen in Nederland en hou je er van om back to basic te gaan. Ga zeker naar deze natuurcamping in Werkendam. Alles wat je nodig hebt is aanwezig en voor de rest zit je midden in de natuur.

Rood roder roodst

Check hier mijn blog over een ander bijzonder slaapplekje.